Фън Шуй - изкуството на месторазполагането
Ин-Ян
Китайците считат ин и ян за балансиращите, хармонизиращите фактори на Вселената. Те са противоположни енергии и едната не може без другата. Всъщност, ин енергия може винаги да бъде намерена вътре в ян и обратно, както показват бялото петно (ян), вътре в ин, и черното петно (ин), вътре в ян, от популярния ин-ян символ. Лао Дзъ казва: "Само ин не може да се роди и само ян не може да се развие."
Ин и ян обикновено се представят вътре в един кръг, създавайки тайдзи символа на завършеността. Ин, ян и кръгът са трите елемента на символа, които стават едно. Тайдзи означава "върховното" и идва от думите тай и дзи. Тай означава най-големият, а дзи означава крайният, в най-висша степен.
Етимологията на думите ин и ян е интересна. Ин означава сенчестата, северна страна на хълма, докато ян означава слънчевата, южна страна.
Лао Дзъ, основоположник на даоизма, в „Дао Дъ Дзин" е написал: „Дао ражда едно (Тай Дзи), едно ражда две (Ин и Ян), две раждат три (Петте елемента), а три - всички неща. Всички неща носят със себе си Ин и Ян. В невидимото Фън Шуй, даоизмът използва същите теории и разбирания за устройството на света.
Всичко във Вселената е направено от ин и ян енергии. Те постоянно си взаимодействат една с друга.
Ян е активното, мъжкото, доминиращото и положителното. То е пълно със сила и енергия. Ин е приемащото, женското, подчиняващото се и отрицателното. То поддържа, храни и подкрепя. Ян е денят, ин е нощта. Има още много примери, представящи ин и ян, като например земята и небето, нощта и деня, черното и бялото, женското и мъжкото. Едното не може да съществува без другото. Например без нощта няма ден и без смъртта няма живот. Китайците намират за особено вълнуващо колекционирането на противоположности, представящи ин и ян енергиите. Въпреки че на китайците им е толкова приятно да правят това, те знаят, че могат да направят още нещо. "Ин и тоу, ян йоу тоу" ("едно лице в ин и едно лице в ян", което означава да скриеш истинските си намерения) и също "Ин ян гуай ци" ("странен ин-ян вид", което означава да действаш по странен начин) са също популярни китайски пословици.
Древните мъдреци никога не са се стремели напълно да обяснят концепцията за ин и ян, те са предпочитали да говорят за нея чрез поетични изрази. И, над всичко, ци енергията е жизнената сила; тя е създала дуализма на ин и ян. Тя просто е. Нито ин, нито ян могат да бъдат добри или лоши. Те просто са.
Във фън шуй хълмовете, планините и другите извисяващи се земи представляват ян енергията. Долините, реките и потоците представляват ин. За земята, която е със съвършено равна повърхност, се казва, че съдържа твърде много ин. За място с много хълмове и без вода или растения се казва, че е твърде ян. Леко вълнистата местност представлява един добър баланс между ин и ян.
Ние можем да постигнем баланс между ин и ян като използваме фън шуй. Например да засадим растения, да поставим скали и построим сгради върху равната повърхност. Но трябва да сме внимателни като правим това, тъй като малките дървета порастват и това може в крайна сметка да окаже влияние върху фън шуй на местността.
Концепцията за ин и ян се прилага дори при смъртта. Ин къща се нарича мястото, където се погребват умрелите, докато ян къща е мястото, където живеят живите. Тъй като култът към предците е важна част от живота на китаеца, не е чудно, че фън шуй се прилага дори когато някой почине. Вярва се, че правилното разположение на гроба оказва голямо влияние върху успеха на наследниците.
Например китайците вярват, че причината за удивителния успех на Сун Ятсен в края на миналия и началото на настоящия век е било съвършеното фън шуй разположение на гроба на майка му. Успехът на Чан Кайшъ също се приписва на разположението на гроба на майка му. Неговият път надолу започнал, когато комунистите разрушили гроба й.
В резултат на това има цял клон във фън шуй, а това е и първоначалното приложение на древното учение, свързан не само с определянето на най-доброто място за гроб, но също и с определяне на най-подходящия ден за извършване на погребението. В идеалния случай мястото на гроба трябва да бъде вълнообразно, тъй като вълнообразният релеф е свързан с тялото на дракона. Драконът символизира Висшето същество. Плоската земна повърхност символизира "фалшив дракон", докато вълнообразната земна повърхност представлява "действителен дракон".
Желателно е мястото на гроба да е обърнато на юг. Китайците вярват, че на мъртвите им е нужен въздух, за да дишат, а обърнатото на юг място осигурява "диханието на космическия живот", което е много благоприятно. Китайците вярват, че липсата на този космически дъх може да окаже отрицателно влияние върху щастието на наследниците на мъртвия, затова считат избирането на подходящо място за погребване на мъртвеца за нещо изключително важно.
И накрая, гробът трябва да бъде ориентиран в правилната посока. Това се определя от рождената дата на човека, който е починал. Правилната посока се определя чрез Луо Пан - специален Фън Шуй компас, по правилата на Ин-Фън Шуй (за гробове).
Гробовете трябва добре да се поддържат, за да са сигурни наследниците, че добрата съдба е с тях. В деня на Вси Светии в западния свят наследниците посещават гробовете на предците си и внимателно ги почистват. Лош знак е гробът да смени цвета си. Почерняването на гроба е предвестник на нещастие, а белият цвят означава, че е време за жалеене от страна на семейството. Обикновено върху надгробните камъни се посипва червен прах, като опит да се предотврати възможността те да побелеят или почернеят.
* редактор - Банко Пиронков, консултант по Фън Шуй
Отзиви